Uden mennesker var der ikke noget, der hed Madklubben – og vi har mindst lige så mange gode historier, som vi har kollegaer. Vi er faktisk over 600 ansatte, og i denne historie skal du møde Jolan van Duffelen, som har sin daglige gang på Bistro Royal. Men vi skal også omkring Sri Lanka, Nørrebro – og kærligheden… 

Jolan – du er fra Holland. Hvordan i al verden er du endt i Danmark?

“Det er faktisk en sød historie. Efter jeg færdiggjorde gymnasiet i Holland, vidste jeg ikke, hvad jeg ville studere. Derfor besluttede jeg at tage ud at rejse. Jeg rejste til Sri Lanka for at lave frivilligt arbejde i fire måneder. I den periode boede vi cirka 20 unge mennesker sammen i et stort hus. Vi var en stor familie. Og det var også her, jeg mødte min nuværende kæreste og forlovede. Vi begyndte at ses, efter vi kom hjem fra Sri Lanka, og i godt og vel et år rejste vi mellem Danmark og Holland. Til sidst stod vi ved en cross road og skulle beslutte, hvorvidt vi skulle fortsætte med at være kærester – og i så fald hvem skulle så flytte. Der besluttede jeg, at gå efter kærligheden og flytte til Danmark. Her er udbuddet og mulighederne for uddannelse anderledes end i Holland, så jeg fandt også hurtigt et studie, der passede til mig. Kort tid efter jeg var flyttet til Danmark, fik jeg job på Bistroen. Det var sådan mit liv i Danmark rigtig begyndte.”

Fluks efter åbningen af Bistro Royal, blev du ansat. Det er snart fem år siden. Hvad har du lært om stedet i de fem år?

“En del selvfølgelig. Jeg har arbejdet i servicebranchen, siden jeg var 16 år gammel, så jeg har mange års erfaring. Både i Danmark og i Holland er det et en type job, som er nemt at kombinere med skole. Men en ny arbejdsplads og en ny virksomhed er jo altid en oplevelse. Jeg begyndte som runner i de første år, blev derefter tjener, så inspektør for til sidst at blive assistant manager. Det har været en vigtig læringsproces og god erfaring at arbejde i de forskellige stillinger og de forskellige områder i restauranten. På den måde tror jeg, at man dels bliver en bedre medarbejder og dels en bedre leder, fordi man har en dybere forståelse for, hvordan restauranten hænger sammen, og man kan se tingene i et større perspektiv. Man tilegner så meget viden om maden, gæsterne og hvad det vil sige at arbejde blandt mange medarbejdere. Fordi restauranten har en stor medarbejderstab, er det også vigtigt at lære, hvordan man kommunikerer og samarbejder bedst muligt. Uden den forståelse og viden kan man ikke drive restauranten til de bedst mulige resultater.”

 Og hvad har du lært om Danmark og danskerne?

“Danmark og Holland har meget ens kultur, men jeg vil sige at udover at bosætte og installere sig i et helt nyt land, er sproget den største udfordring. Heldigvis taler næsten alle jeg har mødt på min vej, virkelig godt engelsk. På den måde kunne jeg sagtens klare mig, inden min danskkundskaber blev gode nok til at folk kunne forstå mig. Nu taler jeg næsten flydende dansk, men faktisk bliver jeg tit spurgt, om jeg er jyde, da folk ikke rigtig kan placere min accent. Nå – derudover blev jeg hurtigt forelsket i København og efter 5 år i Danmark, føler jeg, at jeg er en del af København, og København er en del af mig. Folk er generelt meget søde og imødekommende, her er altid liv, og byen er lille nok til, at man nemt kan komme omkring udelukkende på cykel. København er også blevet mere international og multikulturel i den tid, jeg har boet her. Da jeg først flyttede til Danmark, var det ikke nemt at finde job i servicebranchen uden at kunne sproget. Det var de færreste restauranter, der ville ansætte engelsktalende personale. I dag når man går på restaurant eller cafe, er det meget ofte engelsktalende personale, man bliver mødt af. Det er en sjov udvikling at følge, når man selv er udlænding.”

Hvordan forløber en helt perfekt arbejdsdag for dig på Bistro Royal?

“En perfekt arbejdsdag begynder med, at jeg møder ind i god tid, så jeg lige kan nyde en kop kaffe og sige hej til kollegerne. Derefter skal man lige skabe sig et overblik over bookinger, og hvordan man opnår god og smooth service. Selvfølgelig er det afgørende for “den gode arbejdsdag”, at kunderne er tilfredse og glade, at man får positiv feedback, og at serveringerne er i top. Hvis dagen slutter af med tilfredse kunder og medarbejdere, har det været en succesfuld arbejdsdag.”

Hvordan vil du beskrive restaurantens DNA?

“Det er en restaurant for alle – fra ung til gammel, og vi kan klare alt fra et let måltid til en lang middag. Priserne er overkommelige, så alle kan være med og nyde et godt måltid. Hvis man har særlige ønsker eller behov, er det næsten altid muligt at finde en løsning. Der er en afslappet, uformel og hyggeligt stemning og atmosfære i restauranten, men med det franske islæt.”

 Hvad er din egen favorit på menukortet netop nu?

“Det er svært at vælge, men jeg elsker kød og dermed en god bøf. Så det må nok være rib-eye med bearnaise og fritter! Ellers er tataren også en favorit.”

 Vi må også lige have en mindeværdig anekdote fra din arbejdsplads!

“Der er mange historier at fortælle fra mit arbejdsliv hos Bistro Royal, men jeg husker særligt et par fra Australien, der skulle spise hos os til frokost. De var super søde, og vi havde en virkelig god snak, mens de var her. Næste dag kom parret tilbage igen, og fortalte mig, at de ikke kun var kommet retur på grund af maden, men fordi de var virkelig glade for den atmosfære, her er. De kunne tydeligt se, at holdet herinde arbejde virkelig godt sammen – og samtidig havde det sjovt sammen. Det kompliment står virkelig tydeligt i min erindring, som en historie, der er værd at huske!”

Og slutteligt – hvad drømmer du om, der skal ske i 2019 for dig personligt?

“Jeg har mange planer for 2019. Først  og fremmest startede året jo ud med at jeg blev forfremmet til assistant manager. Det er selvfølgelig en god start, og jeg glæder mig meget til at se hvad jeg kan bidrage med og lære af min nye stilling. Ikke mindst, så vi kan få restauranten til at løbe og yde endnu bedre! Dernæst skal jeg blive færdig med min uddannelse. Min forlovede og jeg har i sommers også købt en lille lejlighed på Nørrebro, hvor vi har et renoveringsprojekt igang. Vi har også planer om at skulle ud og rejse i en længere periode her i løbet af foråret. Så der er masser af ting på programmet.”

 

BLÅ BOG 

Navn: Jolan van Duffelen
Alder: 25 år
Job: Assistant manager
Bopæl: Mimersgade på Nørrebro
Civilstatus: Forlovet
Fun fact: Hos mig, er der ikke noget, der hedder en dårlig dag. Jeg forsøger altid at se det bedste i dagen og holde humøret højt – og så skal der altid være plads til en joke!