Tidens vækst sætter større krav. Krav til at tilfredsstille vores gæster. Tilbyde gode forhold for vores medarbejder. Håndtere vores betydning for turismen. Og være obs. på den danske eksport. Krav vi naturligvis nyder at imødekomme og opfylde, men vores ambitioner rækker videre ud. For som du jo nok allerede ved, er samfundet ikke en ”one way street”, og selvom du på arbejdsmarkedet tilhører én branche eller virksomhed, er vi alle bundet op til vores allesammens fællesnævner: Samfundet. Ikke desto mindre mener vi, at vi må starte et sted, hvis vi vil bruge disse ambitioner til noget fornuftigt. Så det har vi gjort.

Madklubben er en ud af 15 restauratører, der har startet REGA – kort for REstauratørernes GArantiordning. Et initiativ der betyder, at alle Madklubbens restauranter forpligter sig til at øge kvaliteten af vores arbejde med samfundsansvar, hvor vi tager udgangspunkt i tre konkrete temaer: Menneskerettigheder, miljø og anti-korruption. Ideen bag REGA udspringer fra FN’s såkaldte Global Compact-initiativ, der medfører, at vi fremover (i højere grad end vi allerede gør) vil værne om menneskerettighederne ift. vores medarbejdere og leverandører. Om vores allesammens fælles jordklode. Og rent økonomisk at drive en fair forretning for alle parter.

Læs mere i Berlingske Business: “Det er ikke kommerciel gimmick. Det er hårdt arbejde.”

REGA er et helt nyt projekt, som kun akkurat er startet, og som skal munde ud i en konkret politik for ansvarlig virksomhedsledelse i 2020. Derfor skal initiativet i skrivende stund ikke opfattes som en færdig løsning, men en gylden mulighed for Madklubben til at udnytte tiden frem mod 2020 til at kigge indad og se, hvor vi kan forbedre og forny os. Samtidig forpligter vi os til at forsøge at få øje på den negative impact på menneskerettigheder, miljø og anti-korruption, der muligvis og ubevidst er at grave frem i virksomheden. Ligesom at vi åbner op for input fra vores medarbejdere og folk, som mener, at de kan hjælpe os med at udpege denne negative impact, der i så fald skal rettes op på. Og hvordan sikrer vi os, at vi er på rette vej? Ved uden undtagelser at måle og analysere på indsatsen ”every step of the way”.

Det er vigtigt for os, at du forstår, at vi ikke opfatter REGA som et sæt af regler, men derimod et værdisæt, som vi nyder at være med til at skabe. Et værdisæt der skal sikre os gladere medarbejdere, bedre samarbejder og endnu mere tilfredse gæster på vores restauranter. Er du nysgerrig på at dykke dybere ned i REGAs visioner om at løfte kvaliteten af arbejdet med samfundsansvar? Så kan du besøge REGAS hjemmeside på: www.regadk.dk