
ANSVAR
I Madklubben stræber vi efter at være mere end bare en restaurantvirksomhed:
Vi ønsker at være en ansvarlig aktør og en positiv kraft for miljøet og samfundet. Vi er langt fra perfekte, og vi er bevidste om, at vi konstant skal udvikle os og tage initiativ. Derfor er fremdrift, forandring og transparens de vigtigste parametre for os.
Vores tilgang er en strategi for at skabe en fremtid med større fokus på mere bæredygtige løsninger – både for mennesker, klimaet og i det store billede, planeten, ligesom vi også ønsker at påvirke vores omgivelser.
Vi tror på, at små ændringer bidrager til store resultater over tid. Derfor fortsætter vores hidtidige indsats, hvor vi udvikler nye tiltag og arbejder aktivt for at inspirere både medarbejdere og gæster til at tage del i fortsat at bidrage positivt til fremtiden.
Det handler om at forpligte sig til handling. Vi har millioner af gæster i Madklubben hvert år, og det giver os et ansvar for at bidrage til en positiv og bæredygtig udvikling med vores initiativer. Samtidig har vi en klar ambition om at skabe standarder i samarbejde med branchen som helhed, så vi kan løfte mere effektivt i flok
People
Mennesker er altafgørende i Madklubben. Vi kan kun levere det produkt, vi gerne vil og drive den forretning, vi ønsker, via dem. Derfor passer vi på og investerer i de mennesker, der arbejder i Madklubben – uanset funktion. Vi vil være førende i branchen, når det kommer til at skabe gode arbejdsforhold, tilbyde meningsfulde uddannelsesforløb i mange afskygninger samt fremme mangfoldighed og inklusion for alle ansatte.
Planet
Vi har berøring med en central del af vores samfund: Fødevarer og mad. Det giver os muligheden for at bidrage til øget bæredygtighed og et reduceret klimaaftryk. Samtidig ønsker vi at påvirke en livsstil i en retning, hvor de kommende generationer også har de ressourcer, de har brug for, og hvor vi fortsat kan levere gastronomiske oplevelser til mange.
Vi har lavet mange tiltag gennem årene, men dykker nu for alvor dybere ned i strukturen og den egentlige effekt. Det mener vi er afgørende for, at vi kan tage de rigtige skridt fremad. Vi glæder os til at udvikle vores egen og branchens tilgang til at skabe en bedre fremtid.
👥
PEOPLE
Social ansvarlighed er essentielt for at skabe en bæredygtig forretning og ikke mindst gode relationer til vores medarbejdere, gæster og lokalsamfund. Derfor har vi allerede mange initiativer for at sikre dette.
🫂
Medarbejdertrivsel
🫂
Medarbejdertrivsel
Trivsel kan vurderes på mange måder, men vi tror på kvantitative data kombineret med handlinger baseret derpå. Måling af vores medarbejderes trivsel hjælper os med at forstå og forbedre arbejdsmiljøet samt sikre, at alle medarbejdere trives.
Hvorfor gør vi det?
Med omtrent 1.600 medarbejdere i Madklubben på landsplan er det nødvendigt at have valide data for at træffe de rigtige beslutninger. Derfor har vi målt og handlet på vores medarbejderes trivsel siden 2022.
Hvordan gør vi?
- Vi gennemfører en trivselsundersøgelse blandt alle medarbejdere to gange om året med fokus på medarbejdernes engagement og trivsel.
- Vi har - og udvikler kontinuerligt - systemer for forbedringer, feedback og behov på baggrund af målingerne.
- Vi udvikler mindre netværksfællesskaber for at fremme specifikke jobfunktioners trivsel og udvikling.
Hvad siger medarbejderne?
91% føler sig motiverede og engagerede i deres arbejde
Madklubben, trivselsmåling, Q3 2024
”Jeg synes mine ledere og kollegaer er gode til at sætte en stemning, som motiverer mig og gør at jeg nyder at møde på arbejde”
”Elsker at arbejde på restauranten. Gode kollegaer, god mad/vin og en virkelig god ledelse, hvor man føler sig hørt og set som elev.”
”Det er enormt givende, at der er så stor mulighed for personlig udvikling - det giver virkelig et drive.”
”Der er masser af plads til initiativ og udvikling som motiverer mig!”
🤝
Udvikling og mangfoldighed
🤝
Udvikling og mangfoldighed
Det er vigtigt for os, at der er plads til alle i Madklubben, da vi ser forskellighed som en kilde til udvikling – både af os som arbejdsplads og af den enkelte medarbejder.
Hvorfor gør vi det?
Vores medarbejdere er den vigtigste ressource. Det er dem, som skaber de gode rammer og oplevelser for vores gæster, der gør, at de har lyst til at komme igen. Vi vil skabe nogle rammer, som gør, at medarbejderne har lyst til at blive, ved at vise, at restaurationsbranchen kan være en seriøs karrierevej med muligheder for udvikling.
Det betyder blandt andet, at man kan starte hos os uden anden erfaring fra branchen, men med lyst til at lære. Vi har en række initiativer, der er med til at skabe plads til alle og understøtter udviklingen af vores medarbejdere både personligt og fagligt.
Hvordan gør vi?
- Alle nye medarbejdere får en grundig onboarding med en dybdegående introduktion til branchen og organisationen. Fra starten orienteres medarbejderne om mulighederne for karrierefremmende kurser, der støtter deres faglige og personlige udvikling.
- Vi prioriterer uddannelse af dygtige ledere og tilbyder fx talentudvikling i form af formelle uddannelsesforløb, der kan føre til en fuld HD-uddannelse.
- Vi er en branche med mange forskellige typer medarbejdere, og vi vil sikre et inkluderende arbejdsmiljø, hvor styrker værdsættes og forskelle er velkomne. Det betyder også, at vi tilstræber, at neurodiversitet i høj grad ses som en fordel for virksomheden. I den forbindelse er ledelsen aktivt involveret og synlig i forhold til at skabe en arbejdsplads, der imødekommer forskellige behov og fremmer trivsel for alle.
- Vi har fokus på, at alle, uanset baggrund, seksualitet, etnicitet, køn og religion, bliver opfordret til at søge ledige stillinger hos Madklubben, ligesom vi i vores ansættelsesprocesser har en høj grad af rummelighed.
Hvad siger medarbejderne?
83% føler, at de udvikler sig professionelt på deres arbejde
Madklubben, trivselsmåling, Q3 2024
“Im constantly learning so many new things. That makes me grown everyday a little bit more”
“Jeg synes hele tiden jeg bliver bedre og bedre og lære af mine fejl og succeser. Jeg synes også jeg har et godt lederteam at støtte mig op af.”
“Der er mange muligheder for at udvikle sig i Madklubben helt generelt, særligt som leder.”
🙌
Tryghed og gode arbejdsforhold
🙌
Tryghed og gode arbejdsforhold
Vores medarbejdere skal være glade og trygge, når de går på arbejde hos Madklubben. Derfor har vi en række politikker og ordninger, der beskytter vores medarbejdere.
Hvorfor gør vi det?
Vi kan kun tilbyde en god arbejdsplads og positive oplevelser for vores gæster, hvis forholdene for vores ansatte er i orden. Vores medarbejdere er de vigtigste, så deres tryghed og trivsel er essentielle for vores forretning.
Hvordan gør vi det?
Pensionsordning og sundhedsforsikring
Alle fuldtidsmedarbejdere i Madklubben har pensions- og sundhedsordning gennem PFA. Ordningen træder automatisk i kraft efter tre måneders ansættelse.
Whistleblower-ordning
Madklubben har en whistleblower-ordning, som findes i Madklubbens interne medarbejderapp. Ordningen gør det muligt for medarbejdere at indberette eventuelle problemer uden repressalier, enten anonymt eller ikke anonymt. Det skal ses som et supplement til vores allerede eksisterende muligheder, som enten kan ske gennem henvendelse til HR, sin nærmeste leder eller arbejdsmiljørepræsentanten.
"Det gule kort"
På baggrund af en trivselsmåling valgte vi at indføre en ekstra foranstaltning på vores restauranter i form af “Det Gule Kort”. Det har vi gjort for at sætte fokus på håndteringen af uønsket adfærd fra gæster.
"Det gule kort" er et fysisk kort, der findes på alle restauranter og beskriver de regelsæt, som gør sig gældende for vores gæster. Kortet kan bruges som en advarsel, hvis en gæst overskrider disse grænser, og vi forbeholder os retten til at bede gæster om at forlade restauranten, hvis advarslen ikke respekteres.
Udover signalværdien, styrker kortet også medarbejdernes bevidsthed om, at ledelsen har deres ryg og prioriterer deres arbejdsmiljø og tryghed.

Tryghedspolitik
Som supplement til “Det Gule Kort” har Madklubben indført en tryghedspolitik, som godkendes af gæsten ved booking af bord på restauranterne. Tryghedspolitikken sikrer, at personale såvel som gæster bliver mødt i et respektfuldt miljø på restauranterne. Det betyder, at vi ikke accepterer nogen former for diskrimination, racisme, queerfobi, chikane, fysisk eller psykisk vold. Vi forbeholder os muligheden for at bede gæster om at forlade restauranten i tilfælde af, at tryghedspolitikken ikke bliver imødekommet.
Klubhåndbogen
Madklubben har en medarbejderhåndbog, som kaldes Klubhåndbogen. Den findes i Madklubbens interne medarbejderapp og indeholder vigtige informationer vedrørende interne politikker, regler for sygemelding, arbejdstid, barsel- og orlov, GDPR-regler mm.
Hvad siger medarbejderne?
97% er enige i, at de oplever et godt samarbejde med deres kollegaer.
Madklubben, trivselsmåling, Q3 2024
“Vi er gode til at sparre med hinanden på tværs af vores funktioner, hvilket giver anledning til, at vi tør at gribe ud efter hjælp. Dette gør sig gældende på tværs af køkken og gulv.”
“Mit arbejde har skabt nye venskaber for mig”
“Jeg synes vi har det rigtig god som kollegaer og et fællesskab. Vi kan snakke og hygge, og det er noget jeg sætter meget stor pris på.”
🌏
PLANET
Initiativerne herunder er valgt, fordi vi mener, at det er disse områder, hvor vi kan gøre den største forskel og samtidigt måle på dem. De står ikke alene, men er en del af en bredere indsats for at mindske vores klimaaftryk og miljøpåvirkning.
♻
Måling og reduktion
♻
Måling og reduktion
I 2025 begynder vi at måle og kortlægge vores CO2-aftryk på alle restauranter, for at identificere mulighederne for at reducere forbruget. Nu og i fremtiden.
Hvorfor gør vi det?
Ved øget fokus på at måle og reducere vores CO2-aftryk kan vi bidrage til en mere bæredygtig fremtid og øge vores bidrag til den grønne omstilling, som kræver troværdige målepunkter.
Hvordan gør vi det?
- Vi vil implementere et digitalt system til at måle vores CO2-aftryk i alle aspekter af driften, fra råvarer og emballage til transport og energi (Scope 1, 2 og 3).
I 2024 har vi testet systemerne, som automatisk kan monitorere dette, og de vil blive udrullet for samtlige restauranter i 2025. - Vi vil identificere og synliggøre faldgruber på tværs af alle vores restauranter til brug for dialog og viden om konkrete initiativer for reduktion.
- Vi vil opsætte individuelle målsætninger for reduktion af CO2e pr. restaurant.
Hvad er vores mål?
Vi vil monitorere vores samlede CO2-aftryk på tværs af alle restauranter og catering med henblik på at reducere vores samlede CO2-aftryk med 30 % inden 2030.
🥩
Mindre oksekød
🥩
Mindre oksekød
Oksekød er en af de mest klimabelastende fødevarer i Danmark og dermed et effektivt middel til at mindske vores klimaaftryk.
Hvorfor gør vi det?
Oksekødsproduktion har et stort klimaaftryk og en betydelig miljøpåvirkning. At reducere oksekødet på vores restauranter er en effektiv måde at mindske vores samlede klimaaftryk.
Nedenfor ses sammenligning af forbrug CO2e pr. kg.

Kilde: Den Store Klimadatabase (Concito)
Hvordan gør vi det?
- Vi vil analysere oksekødsforbruget på tværs af restauranter med henblik på at reducere det samlede forbrug af oksekød.
- Vi vil reducere udbuddet af oksekød i vores menuer og samtidigt hæve kvaliteten af det oksekød, vi tilbyder
- Vi vil tilbyde flere og bedre alternativer med fx grøntsager, fisk, kylling og gris.
- Vi vil ændre vores struktur af menukort og selskabsmenuer med henblik på at påvirke kunderne til at vælge andre muligheder.
Hvad er vores mål?
Vi vil reducere vores forbrug af oksekød med 30 % på koncernniveau inden 2030.
🚮
Affald og madspild
🚮
Affald og madspild
Vi elsker at lave og servere mad til vores gæster, men vi har et stort ansvar for at bruge vores råvarer og ressourcer med respekt. Mad skal spises og ikke ende i skraldespanden.
Hvorfor gør vi det?
Madspild og madaffald medvirker i høj grad til den klimakrise, vi står overfor. Reduktion af madspild er på top tre over de løsninger, der vil have den største effekt i forhold til at holde den globale opvarmning på under 2 grader. Vores øvrige affald er også en dyrebar ressource, som skal håndteres korrekt for at sikre bedst mulig genanvendelse.
Hvordan gør vi det?
- Vi vil løbende måle og overvåge vores madspild og genanvendelsesrate for øvrigt affald på tværs af alle restauranter.
- På baggrund af vores analyser, vil vi implementere vores strategi for at minimere madspild både i køkkenet og blandt gæsterne.
- Vi vil uddanne og oplyse vores medarbejdere om ‘best practice’ for håndtering, portionering og tilberedning af råvarer.
- Vi vil udnytte overskudsmad bedre gennem samarbejder med f.eks. TooGoodToGo og almennyttige organisationer.
- Vi er udpeget til at være en del af Fødevareministeriets Klub 12.3, der samler topledere fra 10 centrale fødevarevirksomheder, som forpligter sig til at engagere 20 samarbejdspartnere i kampen mod madspild. Læs mere her.
- Vi er en del af ONE\THIRDs frivillige reduktionsaftale ’Danmark mod Madspild’, som er for virksomheder og organisationer, der har som mål at halvere madspildet inden 2030 og reducere fødevaretabet i den danske fødevarebranche.
Hvad er vores mål?
På baggrund af vores målinger og partnerskaber vil vi i 2025 øge initiativerne på vores restauranter for at mindske deres madspild. Derudover vil vi øge vores genanvendelsesrate for øvrigt affald til min. 70 % på koncernniveau inden 2026.
🔌
Energi
🔌
Energi
Når vi tilbereder mad og skaber gode omgivelser til vores gæster, kan vi ikke undgå at bruge strøm, vand, varme og gas. Vi skal bruge disse energikilder med fornuft, og vi vil derfor øge vores fokus på at minimere og monitorere vores energiforbrug.
Hvorfor gør vi det?
Et lavere energiforbrug er en direkte vej til et lavere klimaaftryk. Især hvis energikilderne ikke er vedvarende. Ved at reducere vores forbrug kan vi mindske vores klimaaftryk.
Hvordan gør vi det?
Vi vil implementere et energistyringssystem til overvågning af vores strøm-, vand-, varme-, og gasforbrug på alle restauranter.
Vi vil investere i energibesparende teknologier og forbedre vores energieffektivitet.
Vi vil skabe ‘best practices’ for et lavere energiforbrug på vores restauranter.
Vi vil identificere mulighederne for at øge brugen af mere klimavenlig energi.
Hvad er vores mål?
Vi vil øge brugen af mere klimavenlig energi og reducere det samlede forbrug med 10 % på koncernniveau inden udgangen af 2026.
Et par skridt i den rigtige retning
Vi kan altid tage et skridt mere for at mindske vores negative klimapåvirkning. Derfor gennemgår vi løbende vores værdikæder og forretningsmodel for at identificere initiativer der kan få os nærmere en mere bæredygtig virksomhed. Vi har samlet et par eksempler fra årenes løb herunder.
Vand
Madklubben stoppede i 2017 med at servere kildevand på flaske, men i stedet servere iskoldt filtreret postevand med eller uden brus. Det synes vi giver god mening for både miljøet og vores medarbejdere, som ikke skal bære vand ind og ud af restauranterne.
UN Global Compact
Madklubben har siden 2018 deltaget i UN Global Compact. Det er et FN-initiativ, der fremmer ansvarlige forretningspraksisser inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. Det er verdens største initiativ for erhvervsansvar og bæredygtighed, hvor virksomheder frivilligt kan tilslutte sig og rapportere deres fremskridt.
Overskudsmad
Siden 2018 har Food Club samarbejdet med Too Good To Go, så overskudsmaden er tilgængelig som ”lykkeposer” gennem Too Good To Go-appen, hvor man kan købe dem til reduceret pris og dermed hjælpe med at reducere madspild. Det er blevet til mere end 11.000 solgte lykkeposer siden 2018. Resterende overskudsmad sendes til socialt udsatte hos Kirkens Korshærs Herberg.
More Than Pizza
Siden 2020 har Frankies med ”More Than Pizza” doneret mere end 2,5 mio. kr. til velgørende organisationer, der er særligt udvalgt af kendte ansigter i Danmark, som Frankies samarbejder med hver anden måned.
Emballage
Madklubben samarbejder med vores leverandør MultiLine om at finde de bedste løsninger for engangs- og plastemballage. MultiLine er tilsluttet Science-Based Targets Initiative (SBTi), og de arbejder dedikeret med social compliance auditering hos deres leverandører. Initiativer, der sikrer, at Madklubben køber varer, som er fremstillet under ordentlige forhold - med både social og klimamæssig bæredygtighed for øje. Eksempelvis stoppede Madklubben i 2021 med at anvende plastiksugerør, og vi vurderer løbende fordele og ulemper ved brug af forskellige typer engangsemballage ift. affaldssortering og genanvendelsesmuligheder.
Papirforbrug
Vores håndklædeark og toiletpapir er både FSC-certificeret og har EU-Ecolabel. En FSC-certificering sikrer bæredygtigt fiberindkøb og forhindrer dermed skovrydning samt fremmer biodiversitet. EU-Ecolabel er EU’s officielle miljømærke og har til formål at fremme produkter, der i hele deres livscyklus har en lavere miljøpåvirkning end andre tilsvarende produkter – dvs. fra råvareudvikling, produktion og brug til genanvendelse, genbrug eller affald.
Essity (TORK), som Madklubben har valgt som leverandør af disse produkter, er på Corporate Knights Global 100 listen, som er en rangering af verdens mest bæredygtige selskaber.
Rengøring
Vi anvender rengørings- og opvaskeprodukter fra ”Kiilto Pro Natura-serien”, som er Svanemærkede og fremstillet af fornybare råvarer og er 100% bionedbrydelige. Stort set alle restauranter har doseringsanlæg til vores rengøringsprodukter, hvilket sikrer korrekt dosering for vores medarbejdere og mindre transport ved højkoncentreret produkter, som ikke på forhånd er blandet op med vand.
Hvad med vores leverandører?
Vi har en lang række leverandører til Madklubben og vores restauranter, som også bidrager til et forbedret klimaaftryk samlet set.
’’MultiLine er tilsluttet Science-Based Targets Initiative (SBTi), og vi arbejder dedikeret med social compliance auditering hos vores leverandører. Initiativer der sikrer, at Madklubbens indkøbte varer fra MultiLine er fremstillet under ordentlige forhold - med både social og klimamæssig bæredygtighed for øje.”
- Oliver Grewal Sustainability Manager
”HCS Renovation vil over de kommende år udfase brugen af fossilebrændstoffer ved levering til vores kunder. Det betyder, at leveringer/tømninger/afhentninger med tiden vil være med EL-lastbiler, hvilket er et vigtig skridt i en grønnere retning med vores daglige leveringer til alle Madklubbens restauranter.”
- Jesper Henvig, Salgs- og miljøkonsulent
”I Textilia arbejder vi med vores klima- og miljøpåvirkninger gennem bl.a. Svanemærket og ISO 14001 standarden på vores vaskerier. Vi er i gang med at udarbejde CO2-reduktionsmål i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative (SBTi), som også vil være med til at understøtte Madklubbens bæredygtighedsindsats.”
- Ida Stokkebye Rueskov, Koncern ESG-Chef
”Fredericia Furniture sætter en ære i at skabe designs, der er bygget til at holde i generationer og vores mange miljøcertificeringer sikrer, at produkterne lever op til Madklubbens vision om bæredygtighed og kvalitet. Som stolt B Corp er vi desuden en del af et globalt fællesskab, der gennem handling og udvikling tager ansvar for at skabe positive sociale og miljømæssige forandringer for en bedre verden.”
- Fredericia Furniture (indretning)
”Hos Grøntgrossisten ApS har vi en klar strategi om at levere dansk og bæredygtig frugt og grønt, fra danske avlere. Derudover har vi de seneste 5 år udfaset brugen af fossilebrændstoffer på 80% af vores vognpark, så den nu er eldrevet. Dette er et vigtigt skridt for at gøre vores leveringer til Madklubbens restauranter grønnere.”
- Christian Kamp, Adm.Direktør
’’MultiLine er tilsluttet Science-Based Targets Initiative (SBTi), og vi arbejder dedikeret med social compliance auditering hos vores leverandører. Initiativer der sikrer, at Madklubbens indkøbte varer fra MultiLine er fremstillet under ordentlige forhold - med både social og klimamæssig bæredygtighed for øje.”
- Oliver Grewal Sustainability Manager
”HCS Renovation vil over de kommende år udfase brugen af fossilebrændstoffer ved levering til vores kunder. Det betyder, at leveringer/tømninger/afhentninger med tiden vil være med EL-lastbiler, hvilket er et vigtig skridt i en grønnere retning med vores daglige leveringer til alle Madklubbens restauranter.”
- Jesper Henvig, Salgs- og miljøkonsulent
”I Textilia arbejder vi med vores klima- og miljøpåvirkninger gennem bl.a. Svanemærket og ISO 14001 standarden på vores vaskerier. Vi er i gang med at udarbejde CO2-reduktionsmål i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative (SBTi), som også vil være med til at understøtte Madklubbens bæredygtighedsindsats.”
- Ida Stokkebye Rueskov, Koncern ESG-Chef
”Fredericia Furniture sætter en ære i at skabe designs, der er bygget til at holde i generationer og vores mange miljøcertificeringer sikrer, at produkterne lever op til Madklubbens vision om bæredygtighed og kvalitet. Som stolt B Corp er vi desuden en del af et globalt fællesskab, der gennem handling og udvikling tager ansvar for at skabe positive sociale og miljømæssige forandringer for en bedre verden.”
- Fredericia Furniture (indretning)
”Hos Grøntgrossisten ApS har vi en klar strategi om at levere dansk og bæredygtig frugt og grønt, fra danske avlere. Derudover har vi de seneste 5 år udfaset brugen af fossilebrændstoffer på 80% af vores vognpark, så den nu er eldrevet. Dette er et vigtigt skridt for at gøre vores leveringer til Madklubbens restauranter grønnere.”
- Christian Kamp, Adm.Direktør
Vil du vide mere om Madklubbens arbejde med bæredygtighed og rapportering, er du velkommen til at kontakte os på madklubben@madklubben.dk