I Madklubben stræber vi efter at være mere end bare en restaurantvirksomhed:
Vi ønsker at være en ansvarlig aktør og en positiv kraft for miljøet og samfundet. Vi er langt fra perfekte, og vi er bevidste om, at vi konstant skal udvikle os og tage initiativ. Derfor er fremdrift, forandring og transparens de vigtigste parametre for os.

Vores tilgang er en strategi for at skabe en fremtid med større fokus på mere bæredygtige løsninger – både for mennesker, klimaet og i det store billede, planeten, ligesom vi også ønsker at påvirke vores omgivelser.

Vi tror på, at små ændringer bidrager til store resultater over tid. Derfor fortsætter vores hidtidige indsats, hvor vi udvikler nye tiltag og arbejder aktivt for at inspirere både medarbejdere og gæster til at tage del i fortsat at bidrage positivt til fremtiden.

Det handler om at forpligte sig til handling. Vi har millioner af gæster i Madklubben hvert år, og det giver os et ansvar for at bidrage til en positiv og bæredygtig udvikling med vores initiativer. Samtidig har vi en klar ambition om at skabe standarder i samarbejde med branchen som helhed, så vi kan løfte mere effektivt i flok

Anders Aagaard, CEO og stifter
People

Mennesker er altafgørende i Madklubben. Vi kan kun levere det produkt, vi gerne vil og drive den forretning, vi ønsker, via dem. Derfor passer vi på og investerer i de mennesker, der arbejder i Madklubben – uanset funktion. Vi vil være førende i branchen, når det kommer til at skabe gode arbejdsforhold, tilbyde meningsfulde uddannelsesforløb i mange afskygninger samt fremme mangfoldighed og inklusion for alle ansatte.  

Planet

Vi har berøring med en central del af vores samfund: Fødevarer og mad. Det giver os muligheden for at bidrage til øget bæredygtighed og et reduceret klimaaftryk. Samtidig ønsker vi at påvirke en livsstil i en retning, hvor de kommende generationer også har de ressourcer, de har brug for, og hvor vi fortsat kan levere gastronomiske oplevelser til mange.

Vi har lavet mange tiltag gennem årene, men dykker nu for alvor dybere ned i strukturen og den egentlige effekt. Det mener vi er afgørende for, at vi kan tage de rigtige skridt fremad. Vi glæder os til at udvikle vores egen og branchens tilgang til at skabe en bedre fremtid.

Anna Askær, HR Direktør

👥

PEOPLE

Social ansvarlighed er essentielt for at skabe en bæredygtig forretning og ikke mindst gode relationer til vores medarbejdere, gæster og lokalsamfund. Derfor har vi allerede mange initiativer for at sikre dette. 

🫂

Medarbejdertrivsel

🤝

Udvikling og mangfoldighed

🙌

Tryghed og gode arbejdsforhold 

🌏

PLANET

Initiativerne herunder er valgt, fordi vi mener, at det er disse områder, hvor vi kan gøre den største forskel og samtidigt måle på dem. De står ikke alene, men er en del af en bredere indsats for at mindske vores klimaaftryk og miljøpåvirkning.  

 

Måling og reduktion

🥩

Mindre oksekød

🚮

Affald og madspild

🔌

Energi 

Et par skridt i den rigtige retning

Vi kan altid tage et skridt mere for at mindske vores negative klimapåvirkning. Derfor gennemgår vi løbende vores værdikæder og forretningsmodel for at identificere initiativer der kan få os nærmere en mere bæredygtig virksomhed. Vi har samlet et par eksempler fra årenes løb herunder. 

Vand

Madklubben stoppede i 2017 med at servere kildevand på flaske, men i stedet servere iskoldt filtreret postevand med eller uden brus. Det synes vi giver god mening for både miljøet og vores medarbejdere, som ikke skal bære vand ind og ud af restauranterne.  

2017
UN Global Compact

Madklubben har siden 2018 deltaget i UN Global Compact. Det er et FN-initiativ, der fremmer ansvarlige forretningspraksisser inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. Det er verdens største initiativ for erhvervsansvar og bæredygtighed, hvor virksomheder frivilligt kan tilslutte sig og rapportere deres fremskridt. 

2018
Overskudsmad

Siden 2018 har Food Club samarbejdet med Too Good To Go, så overskudsmaden er tilgængelig som ”lykkeposer” gennem Too Good To Go-appen, hvor man kan købe dem til reduceret pris og dermed hjælpe med at reducere madspild. Det er blevet til mere end 11.000 solgte lykkeposer siden 2018. Resterende overskudsmad sendes til socialt udsatte hos Kirkens Korshærs Herberg.  

2018
More Than Pizza

Siden 2020 har Frankies med ”More Than Pizza” doneret mere end 2,5 mio. kr. til velgørende organisationer, der er særligt udvalgt af kendte ansigter i Danmark, som Frankies samarbejder med hver anden måned.  

2020
Emballage

Madklubben samarbejder med vores leverandør MultiLine om at finde de bedste løsninger for engangs- og plastemballage. MultiLine er tilsluttet Science-Based Targets Initiative (SBTi), og de arbejder dedikeret med social compliance auditering hos deres leverandører. Initiativer, der sikrer, at Madklubben køber varer, som er fremstillet under ordentlige forhold - med både social og klimamæssig bæredygtighed for øje. Eksempelvis stoppede Madklubben i 2021 med at anvende plastiksugerør, og vi vurderer løbende fordele og ulemper ved brug af forskellige typer engangsemballage ift. affaldssortering og genanvendelsesmuligheder.  

2021
Papirforbrug

Vores håndklædeark og toiletpapir er både FSC-certificeret og har EU-Ecolabel. En FSC-certificering sikrer bæredygtigt fiberindkøb og forhindrer dermed skovrydning samt fremmer biodiversitet. EU-Ecolabel er EU’s officielle miljømærke og har til formål at fremme produkter, der i hele deres livscyklus har en lavere miljøpåvirkning end andre tilsvarende produkter – dvs. fra råvareudvikling, produktion og brug til genanvendelse, genbrug eller affald. 

Essity (TORK), som Madklubben har valgt som leverandør af disse produkter, er på Corporate Knights Global 100 listen, som er en rangering af verdens mest bæredygtige selskaber.  

2023
Rengøring

Vi anvender rengørings- og opvaskeprodukter fra ”Kiilto Pro Natura-serien”, som er Svanemærkede og fremstillet af fornybare råvarer og er 100% bionedbrydelige. Stort set alle restauranter har doseringsanlæg til vores rengøringsprodukter, hvilket sikrer korrekt dosering for vores medarbejdere og mindre transport ved højkoncentreret produkter, som ikke på forhånd er blandet op med vand. 

2023
Hvad med vores leverandører?

Vi har en lang række leverandører til Madklubben og vores restauranter, som også bidrager til et forbedret klimaaftryk samlet set.

’’MultiLine er tilsluttet Science-Based Targets Initiative (SBTi), og vi arbejder dedikeret med social compliance auditering hos vores leverandører. Initiativer der sikrer, at Madklubbens indkøbte varer fra MultiLine er fremstillet under ordentlige forhold - med både social og klimamæssig bæredygtighed for øje.”

- Oliver Grewal Sustainability Manager

”HCS Renovation vil over de kommende år udfase brugen af fossilebrændstoffer ved levering til vores kunder. Det betyder, at leveringer/tømninger/afhentninger med tiden vil være med EL-lastbiler, hvilket er et vigtig skridt i en grønnere retning med vores daglige leveringer til alle Madklubbens restauranter.” 

- Jesper Henvig, Salgs- og miljøkonsulent

”I Textilia arbejder vi med vores klima- og miljøpåvirkninger gennem bl.a. Svanemærket og ISO 14001 standarden på vores vaskerier. Vi er i gang med at udarbejde CO2-reduktionsmål i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative (SBTi), som også vil være med til at understøtte Madklubbens bæredygtighedsindsats.” 

- Ida Stokkebye Rueskov, Koncern ESG-Chef

”Fredericia Furniture sætter en ære i at skabe designs, der er bygget til at holde i generationer og vores mange miljøcertificeringer sikrer, at produkterne lever op til Madklubbens vision om bæredygtighed og kvalitet. Som stolt B Corp er vi desuden en del af et globalt fællesskab, der gennem handling og udvikling tager ansvar for at skabe positive sociale og miljømæssige forandringer for en bedre verden.”

- Fredericia Furniture (indretning)

”Hos Grøntgrossisten ApS har vi en klar strategi om at levere dansk og bæredygtig frugt og grønt, fra danske avlere. Derudover har vi de seneste 5 år udfaset brugen af fossilebrændstoffer på 80% af vores vognpark, så den nu er eldrevet. Dette er et vigtigt skridt for at gøre vores leveringer til Madklubbens restauranter grønnere.”

- Christian Kamp, Adm.Direktør

’’MultiLine er tilsluttet Science-Based Targets Initiative (SBTi), og vi arbejder dedikeret med social compliance auditering hos vores leverandører. Initiativer der sikrer, at Madklubbens indkøbte varer fra MultiLine er fremstillet under ordentlige forhold - med både social og klimamæssig bæredygtighed for øje.”

- Oliver Grewal Sustainability Manager

”HCS Renovation vil over de kommende år udfase brugen af fossilebrændstoffer ved levering til vores kunder. Det betyder, at leveringer/tømninger/afhentninger med tiden vil være med EL-lastbiler, hvilket er et vigtig skridt i en grønnere retning med vores daglige leveringer til alle Madklubbens restauranter.” 

- Jesper Henvig, Salgs- og miljøkonsulent

”I Textilia arbejder vi med vores klima- og miljøpåvirkninger gennem bl.a. Svanemærket og ISO 14001 standarden på vores vaskerier. Vi er i gang med at udarbejde CO2-reduktionsmål i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative (SBTi), som også vil være med til at understøtte Madklubbens bæredygtighedsindsats.” 

- Ida Stokkebye Rueskov, Koncern ESG-Chef

”Fredericia Furniture sætter en ære i at skabe designs, der er bygget til at holde i generationer og vores mange miljøcertificeringer sikrer, at produkterne lever op til Madklubbens vision om bæredygtighed og kvalitet. Som stolt B Corp er vi desuden en del af et globalt fællesskab, der gennem handling og udvikling tager ansvar for at skabe positive sociale og miljømæssige forandringer for en bedre verden.”

- Fredericia Furniture (indretning)

”Hos Grøntgrossisten ApS har vi en klar strategi om at levere dansk og bæredygtig frugt og grønt, fra danske avlere. Derudover har vi de seneste 5 år udfaset brugen af fossilebrændstoffer på 80% af vores vognpark, så den nu er eldrevet. Dette er et vigtigt skridt for at gøre vores leveringer til Madklubbens restauranter grønnere.”

- Christian Kamp, Adm.Direktør

Vil du vide mere om Madklubbens arbejde med bæredygtighed og rapportering, er du velkommen til at kontakte os på madklubben@madklubben.dk 

© Madklubben.dk